Historie

Nordic Biolabs grunlagdes 1970 med navnet Laboratorie Design AB, forretningsidéen var at udvikle og producere enkle produkter til laboratorier. En stor del af de produkter der blev fremstillet findes stadigvæk på markedet og sælges til kunder i Sverige og øvrige nordiske lande samt Tyskland, Belgien, Frankrig, Italien.

 

I perioBackspegel 500px.jpgden frem til 1976 da Jan Skaring, firmaets nuværende
bestyrelseformand gik ind som delejer drevs virksomheden i en lille skala. Jan Skaring introducerede det første agentur (Biotest GmbH) i firmaet og under hans ledelse udvikles virksomheden til en agentur virksomhed, med kunder mest indenfor svenske blodbanker og klinisk diagnostik.

I 1984 erhvervedede Nordic Biolabs et af de ledende agenturer indenfor celledyrkning og molekylærbiologi, Chemoferm Agentur, med datter virksomhed Biohospital AB. Chemoferm Agenturs virksomhed integreredes hurtigt med Laboratorie Design AB.
Biohospital producerede mikrobiologiska produkter. Firmaet blev solgt 1994, men er fortsat en vigtig samarbejdspartner til Nordic Biolabs.

Med købet af Chemoferm AB, blev Laboratorie Design AB etableret som en af de ledende leverandørerne indenfor ”Life Science” eller bioteknikmarkedet, med ledende agenturer såsom Gibco, Costar, BRL og Bellco. Laboratorie Design blev markeds ledende indenfor celledyrkning.

Den største leverandøren (Life Technologies) policy var at starte egne selskaber på sine vigtige markeder. 1994 etableres et datterselskab i Sverige. Laboratorie Design AB og Life Technologies en deling i samråd og hele bioteknikdivisionen inkl. personale overgik til det nyetablerede datterselskab. Selskabet skiftede navn til Labdesign AB og  satsede primært på transfusionsmedicin og klinisk diagnostik.

Thomas Busch, Nordic Biolabs nuværende direktør blev ansat 1988 som sælger indenfor den nyetablerede bioteknikdivisionen og fulgte med salget af denne med til Life Technologies nyetableret datterselskab, sammen med 11 medarbejdere. Han drev med stor fremgang virksomheden for Life Technologies til 1999. År 2000 Blev Thomas Busch direktør og delejer i Labdesign AB, opgaven var at fortsætte udvikle virksomheden indenfor den kliniske sektor, men med fokus på at igen introducere virksomheden som en ledende leverandør inderfor bioteknik.

Da virksomheden tabte et meget vigtigt agentur 2002 ledte vi efter en erstatning for tabt omsætning og bidrag. I efteråret 2002 diskuteres det med Boule Diagnostics AB om att erhverve deres agenturvirksomhed, Boule Nordic AB. Diskussionerne ledte til et erhverv af Boule Nordic foråret 2004.

I 2005 ændres navnet til Nordic Biolabs for at understrege ambitionen om at etablere virksomheden på det nordiske marked.